Címkék és összetevők

2016-06-08

Címke: ,

Kicsiként nagy ívben kerültem a konyhát, és később nagylányként, felnőttként, anyukaként sem váltam konyhatündérré. Egyetlen specialitásom a tejszínes csirkés-gombás tészta volt, és a tojás többféleképpen elkészítve, így nálunk az is gyakran előfordult, ha mentünk valahova, akkor a gyerkőc bébiételt kapott, – nem voltam a legtudatosabb anyuka ilyen szempontból, nem főztem előre. Aztán kiderültek a kicsi ételérzékenységei és ételallergiája (fruktóz- és laktózérzékenység, tejfehérjeallergia), és persze mindez megváltozott, ma már kisdobozokban visszük a reggelit/ebédet/vacsorát, külön csomagolunk házi kekszet, kenyeret, kalácsot stb. Ugyanakkor az út eleje nagyon rögös volt, és a pályázat kapcsán egy nagyon fontos tapasztalat jutott eszembe, ami talán azoknak a szülőknek is hasznára válhat, akik nem érintettek a táplálékintolerancia/allergia témában.

Mikor megkaptuk a tiltólistát, hogy mi az, amit az első hat hétben, a szigorú fruktóz- és tejmentes diéta időszakában nem fogyaszthat a picur, rögtön felkerekedtünk bevásárolni a férjemmel és az akkor 13 hónapos kislányunkkal. A remélt választék miatt egy nagy szupermarket felé vettük az irányt.

Korábban egy nagy bevásárlás nekünk általában 1-1,5 órát jelentett, ennél többet a pici türelme sem bírt volna el. Most is így indultunk neki. A kirakott akciós termékek, a gyerekjátékok és könyvek mellett gyorsan elhaladva rögtön a kenyerek és felvágottak felé vettük az irányt. Minden egyes termék címkéjét át kellett bogarásznunk, nehogy olyat vegyünk a gyereknek, ami árthat neki. Figyeltünk rá, hogy ne legyen az áruban tej, tejsavópor, tejszármazék, cukor (fehér, nád, barna), illetve a rejtett cukrok vagy mesterséges édesítők: fruktóz, dextróz, maltóz, szacharóz, aspartam és még sorolhatnánk.

Hatalmas tanúság volt nekünk, hogy szinte alig találtunk olyan felvágottat, amely elvártan nagy mértékben tartalmazott volna húst, de ne lett volna benne valamilyen cukor, tiltott édesítő vagy tejszármazék. A sonkáktól elkezdve a szalámin és a párizsin át egészen a virslikig mindent átnéztünk. Mondanom sem kell, hogy maga a húsáru átnézése emiatt 1,5 órát vett igénybe, ennyi idő alatt találtunk 2 olyan terméket, amely megfelelt a követelményeknek, és utána kimerülten inkább hazamentünk, másik alkalomra hagyva a folytatást.

Ma már persze sokkal rutinosabbak vagyunk :) de az biztos, ha valaki teret enged a családban az egészséges táplálkozásnak, akár táplálékallergiás/ételérzékeny, akár nem, érdemes nagyon körültekintően eljárnia, és időt áldozni a termékek alapos megismerésére. Meg fog lepődni, miket olvas majd a címkéken, és végül hány termék marad fenn a rostán.

(Fenti kép forrása: ministry-to-children.com)

milumil-badge

http://1000tipp1000nap.hu/

Hozzászólások
Ha tetszett, oszd meg másokkal is! -> Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page