Tények – amelyek miatt még jobban szerethetjük a kukoricát!

2013-08-07

Címke: , , ,

Szerző: Kötél Dorottya dietetikus és élelmezésvezető

Kijelenthetjük, hogy minden nyáron zajos sikert arat a pázsitfűfélék családjába tartozó sárga, csöves zöldségünk. A kukorica még éretlen torzsája zöldségként nyersen, főve, ecetes vagy citromos salátalével is fogyasztható, bár hazánkban inkább éretten főzve, sütve, köretnek párolva, pattogtatva vagy szárítva lisztnek őrölve szeretjük.

A kukorica az egyik legmagasabb kalória tartalommal bíró zöldségünk. A kukoricaszemek 75%-a víz, de táplálkozási jelentőségét a  fehérje- és a szénhidráttartalma adja. A szénhidrátok közül többek közt glükózt, fruktózt, szacharózt, valamint keményítőt tartalmaz, ezeknek a szénhidrátoknak köszönhetjük a kukorica édeskés ízét.

Tények, amelyek miatt még jobban szerethetjük a kukoricát:

  • A vitaminok közül jelentős az  A-, B1- , B2- és B3- (niacin) vitamin tartalma, de nyomokban a B6- (pantoténsav), C-, E- és K-vitamint is kimutattak belőle.
  • Szép élénksárgás színét a béta-karotin tartalmának köszönheti. A béta-karotin antioxidáns tulajdonságú, így védi szervezetünket a károsító szabadgyökök ellen.
  • Az ásványi anyagok közül nátriumot, káliumot, kalciumot, magnéziumot tartalmaz.
  • Fontos megemlíteni a foszfor tartalmát is, amely elengedhetetlen a csontok és fogak normális szerkezetéhez, szükséges az izmok egészséges működéséhez.
  • Viszonylag sok vasat tartalmaz:
    • Ennél a résznél muszáj pár szót szólnom az állati eredetű vasról (hem vas) és a növényi eredetű vasról (nem hem vas). Nagyon sok információt lehet találni a magas vas tartalmú élelmiszerekről, de azt szinte sehol nem említik meg, hogy a növényi eredetű ételekből nagyon rossz hatásfokkal hasznosul a vas, míg ezzel szemben az állati eredetűekből nagyon jól. A felszívódást segítő anyagok lehetnek: a C-vitamin, a folsav, a fruktóz, valamint a savas közeg is.
  • Kiemelendő a foszfatidil-szerin tartalma. Ez a vegyület az agyi információátadás egyik kulcsmolekulája.
  • A kukorica és így a belőle készült kukoricaliszt  gluténmentes, így a coeliákiások is nyugodtan fogyaszthatják.
  • A kukoricát gyógynövényként is ismerik. Levelének és gyökerének főzete húgyúti és hólyagpanaszok esetén ajánlott.

ac1b6bd1ee9bdb54daa1d1811d6ee82f(Kép forrása: pinterest.com)

A blog lehetőséget biztosít vendég szakértőknek, hogy az oldal témájához kapcsolódó írását, cikkét, fotóját, videóját megjelentesse, azonban ezek jogszerűségét és valódiságtartalmát az oldal szerkesztőjének nincs módjában leellenőrizni, ezért az ebből eredő károkért a szerkesztő semmilyen felelősségre nem vonható! Amennyiben viszont az említett bejegyzések sértik valakinek vagy valakiknek az érdekeit, megfelelő írásos indok alapján a bejegyzést a szerkesztő kijavítja vagy igény esetén törli! A fentiek a bejegyzésekhez fűződő hozzászólásokra is vonatkoznak!.

A szerzői jogokról: itt

Hozzászólások

Az alábbiak is érdekelhetnek:

Ha tetszett, oszd meg másokkal is! -> Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page