Felvágottak fogyasztásával minőségi fehérjét adhatunk a gyermekeknek?

2014-04-24

Címke: , , , , ,

Az emberi szervezet még fizikai aktivitás nélkül is állandóan elhasználja saját fehérjéinek egy részét. A szép idő és a nyári időszak beköszöntével a délelőtti vagy délutáni óvodai/bölcsődei udvarban a kis szaladgálás, mászókázás, játék pedig már „komoly” fizikai aktivitásnak minősül, tehát fontos biztosítani a gyermek étrendjénél a napi fehérjemennyiséget, a mennyiségen túl pedig a fehérje tápértékét is. Ha a szükséges mennység hiányzik, akkor elhasználódik a fehérje. Kortól függetlenül szükséges a napi fehérjeminimumot legalább bevinni, a manapság gyakoribb szénhidrátbővebb és sokszor zsírdúsabb táplálkozásunk terén azonban ne a felvágottak képezzék a fő fehérjeforrást gyermekeknél sem.

Mit fog biztosítani a gyermek számára a jó minőségű fehérje?

A fehérje, mint tápanyag, telítőértéket fog biztosítani, a gyermek fejlődéséhez járul hozzá (minden szervet beleértve), illetve a folyamatos szénhidrátéhséget sem fogja előhozni, ha megfelelő a napi szükséglet. A gyermekek mindig érzik mikor laktak jól, erre érdemes figyelni, maguktól nem esznek többet, ha már elég.

Miből pótolhatjuk a fehérjét, mit adjunk nekik?

protein_0.jpgA szalámi, kolbász, szalonna, májkrémek nem sovány húsforrások, ezek a zsírt pótolják, sokszor a fűszerezés is tömény még egy gyermek gyomrának. Ha lehet, inkább kínáljunk sovány húst, zsírszegény technológiával elkészítve, ilyenek: csirkemell/comb, pulykamell/comb, borjúhús, sertés szűzpecsenye/comb, tonhal, tengeri halak, melyek szálkamentesek. A panírozott tengeri halfilék sokszor becsapások, hiszen a halhús ezekben a fagyasztott termékekben nem sok százalékát teszi ki a gusztusos kis filéknek.

A felvágottak nem épp az első sorban állnak a naponta adható, illetve javasolható minőségi fehérjepótlásra szolgáló élelmiszerek csoportjában; hiszen egyrészt a tartósítás miatt a címkéken is látható nitritet és nitrátot a húsiparban hozzáadják a termékekhez, ezzel is növelve a naponta elfogyasztott sóbevitelt. Gyermekeknél erre nincs szükség, hiszen a kenyérféléknek is igen magas a sótartalma; illetve – ahogy Tóth Gábor erre már fel is hívta a figyelmet – miért is lenne szükség a piciknek nitrátot és nitritet bevinni (mely a későbbi rák kialakulásának kockázatát növeli), mikor pl. az ivóvízből épp hogy kivonják ezeket.

A felvágottakban hol is található a „színhús”, a fehérjeforrás? A Magyar Élelmiszerkönyvben a húskészítmények leírásánál láthatjuk azt is, hogy az állat neve akkor tüntethető fel egy húskészítmény címkéjén, ha az adott termék 70%-ban az adott állatból származik. Vegyes baromfihús esetén is 70%-ot jelent, ha a baromfi szót feltüntetik. Tehát pótoljuk inkább általunk készített és beazonosított forrásokból a minőségi fehérjét. Ne feledjük, a kis fejlődésben lévő szervezetnek mindig a legjobbat adjuk.

A húsokon kívül az arra nem érzékeny/allergiás gyermekek számára adjunk naponta joghurtot, kefírt, ha szereti, sajtot, túrót, kalciummal dúsított, de cukor hozzáadása nélkül(!) készült növényi tejitalt. A mogyorófélék is naponta kis maréknyi mennyiségben nagyon jó rágcsák, és a fogaknak is előnyösek.

A legkiválóbb növényi fehérjeforrások továbbra is a minőségileg ellenőrzött szójatermékek, amelyek nem tartalmaznak cukrot, mesterséges adalékanyagokat. A szójával sok esetben fenntartások akadnak, 1 éves kor után javasolja többnyire a szakma az esetleges allergizáló hatás elkerülése miatt. Ma már azonban vannak olyan új produktumok, tapasztalatok, eredmények, amelyek ezeket a fenntartásokat megdönthetik.

sources-protein-dieting.jpg

A Class Fm Morning show Tóth Gábor nevével fémjelzett E-mentes övezet című műsora alapján

Források:

  • Codex Alimentarius Hungaricus 12. melléklet a 152/2009. (XI. 12.) FVM rendelethez
  • Barna Mária, Táplálkozás Diéta, Medicina, Budapest, 1996

 Képek forrása: 1.) medicaldaily.com 2.) blog.wellwisdom.com

A blog lehetőséget biztosít vendég szakértőknek, hogy az oldal témájához kapcsolódó írását, cikkét, fotóját, videóját megjelentesse, azonban ezek jogszerűségét és valódiságtartalmát az oldal szerkesztőjének nincs módjában leellenőrizni, ezért az ebből eredő károkért a szerkesztő semmilyen felelősségre nem vonható! Amennyiben viszont az említett bejegyzések sértik valakinek vagy valakiknek az érdekeit, megfelelő írásos indok alapján a bejegyzést a szerkesztő kijavítja vagy igény esetén törli! A fentiek a bejegyzésekhez fűződő hozzászólásokra is vonatkoznak!

A szerzői jogokról: http://goo.gl/yq5bFG

Hozzászólások

Az alábbiak is érdekelhetnek:

Ha tetszett, oszd meg másokkal is! -> Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page