A rizs alternatívái: A köles

2013-10-01

Címke: , , ,

Szerző: Kötél Dorottya dietetikus és élelmezésvezető

(A rizs alternatívái sorozat részeit ide kattintva megtalálod.)

Ha köretről beszélünk, először mindenkinek a krumpli vagy a rizs jut eszébe, pedig az emberi szervezet számára nagyon fontos a változatos étkezés.  Most induló sorozatomban azt szeretném Nektek bemutatni, hogy a rizsnek számos egészséges, vitamindús és finom alternatívája lehet, így például a a köles, a bulgur, a gersli, a hajdina, a quinoa vagy a zab. Ezek az alapanyagok sokkal izgalmasabbak és jobban variálhatóbbak a rizsnél.

A KÖLES

A köles az egyik legősibb növényünk. Létezik belőle sárga, fehér, szürke, vöröses és barna.  Nálunk a sárga fajtája terjedt el.  Az egészségre gyakorolt hatása széleskörű. A legkevésbé allergizáló gabonanövényünk, nem tartalmaz glutént, így a coeliákiások (lisztérzékenyek) is nyugodtan fogyaszthatják.

A köles „jó” tulajdonságai:

  • gazdag fluorban és foszforban, ezért fogyasztása megelőzheti a fogszuvasodást és megvédheti a fogzománcot  
  • nem elhanyagolható a vas, a magnézium, és a kálium tartalma
  • a cink tartalma miatt kedvezően hat a haj, és a körmök állapotára
  • az előbb felsorolt ásványi anyagok tartalma miatt igen magas immunerősítő hatással bír
  • diétás rostokat, cellulózt, lignint, és pektint tartalmaz, ezek az anyagok elősegítik a normál bélműködé

A köles „rossz” tulajdonságai:

  • Magas a zsírtartalma, ezért hajlamos az avasodásra
  • tartalmaz olyan anyagokat, amelyek gátolják a jód felszívódását, ezért csökkent működésű pajzsmirigy esetében fogyasztását korlátozni kell

Miket főzhetünk a kölesből?

  • Lehet belőle köret húsos ételek mellé,  pergősre vagy ragacsosra kell párolni, úgy, mint a rizst (ilyenkor kétszeres mennyiségű vizet kell használni)
  • Ezen kívül készíthetők belőle zöldséges ételek (rizottó), használhatjuk levesekbe, mint levesbetét, megfőzve töltött zöldségekbe (töltött cukkini), rakott ételekbe (rakott zöldségek),
  • És nem utolsó sorban felfújtnak és pudingnak is kiváló.

Nehéz elképzelni, hogy a köles az édes íz világában is megállja a helyét. A bölcsődében elkezdtem kísérletezni a kölessel, és arra gondoltam, hogy miért ne lehetne egy süteményben is felhasználni, mint alapanyagot! Az alábbi almás köles fejfújt recept született belőle.

Almás köles felfújt                                       

Hozzávalók 4 főre:

  • 15 dkg hántolt köles
  • 4 dl zab vagy mandula ital
  • 3 tojás
  • 3 édeskés alma
  •  cukor vagy méz, fahéj ízlés szerint

A kölest bő vízben át kell mosni, majd lecsepegtetni. A zab vagy mandulaitalt elkezdjük forralni, amikor már majdnem felforr, beleöntjük a kölest és a cukrot, majd tejberizs állagúra főzzük.  Miután kihűlt, beletesszük a tojások sárgáját, utána belekeverjük a felvert fehérjéket. Kivajazott tepsibe öntjük a masszát, majd a tetejére rakjuk a hámozott, vékony cikkekre vágott fahéjas almát. Tűpróbáig sütjük, 180 C-os sütőben.  

(A fenti recept Kötél Dorottya dietetikus egyik köleses receptje, bár nem tojásmentes vagy fruktózban szegény. A fruktóz malabszorpcióval (gyümölcscukor érzékenységgel) küzdő babáknál vigyázzunk az alma mennyiségére, és édesítésre szőlőcukrot, ha a dietetikus engedi, akkor nyírfacukrot/xilitet is használhatunk.)

IMG_4644.JPG

A blog lehetőséget biztosít vendég szakértőknek, hogy az oldal témájához kapcsolódó írását, cikkét, fotóját, videóját megjelentesse, azonban ezek jogszerűségét és valódiságtartalmát az oldal szerkesztőjének nincs módjában leellenőrizni, ezért az ebből eredő károkért a szerkesztő semmilyen felelősségre nem vonható! Amennyiben viszont az említett bejegyzések sértik valakinek vagy valakiknek az érdekeit, megfelelő írásos indok alapján a bejegyzést a szerkesztő kijavítja vagy igény esetén törli! A fentiek a bejegyzésekhez fűződő hozzászólásokra is vonatkoznak!.

A szerzői jogokról: http://goo.gl/yq5bFG

Hozzászólások

Az alábbiak is érdekelhetnek:

Ha tetszett, oszd meg másokkal is! -> Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page