Spenót – amitől Popey is erősödött

2013-07-13

Címkék: , ,

Szerző: Hegyi Kitti dietetikus és táplálkozási tanácsadó

spinach.jpg

A legtöbb család konyhájában ebben az időszakban nagyon erőteljesen jelen van a spenót. Általában főzeléket készítünk belőle, de a spenótos tészták is egyre népszerűbbek itthon – az én egyik kedvencem a spenótos rétes. A leveles zöldségek csoportjába tartozó spenót levelei számos jótékony tápanyagot tartalmaznak mindezt alacsony kalóriatartalom mellett. A legismertebb talán a növény vas tartalma.

A spenót igen magas tápanyagtartalmú zöldség. Miközben kevés kalóriát tartalmaz, annál több vitamint, ásványi anyagot és egyéb védő hatású növényi tápanyagokat, úgynevezett a különböző színt is biztosító fitonutrienseket (ezek tulajdonképpen a növényeben található tápanyagok). A fitonutriensek védenek a bakteriális és vírusos fertőzésektől is.

Íme tények, amelyek talán több spenótfogyasztásra ösztönzik a spenótot kevésbé kedvelőket is:

  • Ez a leveles zöldség kiváló forrása a K vitaminnak, A vitaminnak, magnéziumnak, folsavnak, mangánnak, növényi vasnak, kalciumnak, és tartalmaz C- és B2-, és B6-vitamint is.
  • A spenótban található folsav jótékony hatású az egészséges szív-érrendszer megtartásában, akárcsak a magnézium ásványi anyag, amely a magas vérnyomást segít csökkenteni. A DNS-károsodást és egyéb elváltozásokat a vastagbél hámsejtekben is a folsav akadályozhatja meg.
  • A zöld leveles zöldségben található béta-karotin és a C-vitamin feladata, hogy a vastagbél hámsejteket megvédje a káros szabad gyököktől.
  • A spenót nagyon jó fehérjeforrás, illetve foszfor, E-vitamin, cink, élelmi rost és a réztartalma is gazdagítják a tápanyagtartalmát.
  • Kiemelkedő szerepe van az antioxidáns tulajdonságú és daganatmegelőző hatású szelénnek. Gyermekeknél a csökkent szelénbevitel növekedési elmaradást okozhat.
  • A spenót

     ele van a flavonoid nevű antioxidánsokkal, amelyek a károsító szabadgyökök ellen védik szervezetünket. A kutatók 13 különböző flavonoidot fedeztek fel a spenótban, amelyek fontos rákmegelőző hatásúak, továbbá az immunrendszert is erősítik.

  • Ugyancsak pozitívum, hogy a spenót zöldje szinte az egész világon elérhető. Habár bőséges tápanyagtartalma miatt ritka értékes zöldség, mégis könnyű megtalálni a piacon vagy könnyen termeszthető.

A számos jótékony hatás ellenére, nem árt ha tudjuk:

A spenót az egyik leginkább növényvédőszerrel kezelt zöldség, így ha tehetjük vásároljunk hazai megbízható forrástól, piacról, bio piacról, főleg ha gyermekeinknek is adjuk.

A spenótban található oxalátok akadályozhatják a kalciumfelszívódást, és kikristályosodhatnak. Az epe- és veseproblémákkal küzdő emberek óvatosabban fogyasszák a spenótot, illetve a köszvényeseknek vagy purinérzékenyeknek már jobban meg kell gondolniuk spenótfogyasztást.

A blog lehetőséget biztosít vendég szakértőknek, hogy az oldal témájához kapcsolódó írását, cikkét, fotóját, videóját megjelentesse, azonban ezek jogszerűségét és valódiságtartalmát az oldal szerkesztőjének nincs módjában leellenőrizni, ezért az ebből eredő károkért a szerkesztő semmilyen felelősségre nem vonható! Amennyiben viszont az említett bejegyzések sértik valakinek vagy valakiknek az érdekeit, megfelelő írásos indok alapján a bejegyzést a szerkesztő kijavítja vagy igény esetén törli! A fentiek a bejegyzésekhez fűződő hozzászólásokra is vonatkoznak!.

A szerzői jogokról:  ITT

———————————————————-

Spenótos tésztás receptek a blogon:

Spenótos gnocchi tojás nélkül

spenotos_gnocchi.jpg

Házilag készített spenótos tészta

spenotos_teszta_durum.jpg

Paraj-cukkini krémes lazacos tészta babáknak

paraj-cukkinikremes_lazacosteszta_1.jpg

Spenótos lazacos tészta babáknak

spenotos_lazacos_teszta.jpg

Spenótos, csirkés tészta

spenotos_csirkes_teszta.jpg

 

Parajpüré babáknak

Hozzászólások

Az alábbiak is érdekelhetnek:

Ha tetszett, oszd meg másokkal is! -> Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print