A rizs alternatívái: Az amaránt

2014-01-17

Címke: , , ,

Szerző: Kötél Dorottya dietetikus és élelmezésvezető

Ha köretről beszélünk, először mindenkinek a krumpli vagy a rizs jut eszébe, pedig az emberi szervezet számára nagyon fontos a változatos étkezés. A sorozatomban azt szeretném Nektek bemutatni, hogy a rizsnek számos egészséges, vitamindús és finom alternatívája lehet, így például a a köles, a bulgur, a gersli, a hajdina, a quinoa vagy a zab. Ezek az alapanyagok sokkal izgalmasabbak és jobban variálhatóbbak a rizsnél. (A rizs alternatívái sorozat részeit ide kattintva megtalálod.)

AZ AMARÁNT

A disznóparéj néven is ismert amaránt egyike a Föld legősibb mezőgazdasági terményeinek. Felhasználása igen sokrétű, használják levesbetétként, húsok panírozásához, különböző salátákhoz, kásákba, süteményekhez, köretként stb.

Az amaránt nem csak változatossá teszi ételeinket, hanem a különleges íze mellett nagyon sok értékes összetevővel rendelkezik.

Miért jó az amaránt?

  • gluténmentes, így a ceoliákiások (lisztérzékenyek) is nyugodtan fogyaszthatják
  • Az esszenciális aminósavakközül lizin tartalma jelentős. A lizin egyik legfontosabb feladata a kalcium felszívódás biztosítása.
    • Mik azok az esszenciális aminósavak? Olyan aminosavak, amelyeket az emberi  szervezet nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani, viszont nagy szükség van rájuk hiszen az aminósavak a fehérjék építőkövei.
  • A szénhidráttartalma alacsonyabb, mint a rizsnek ezért a cukorbetegeknek is jó alternatíva
  • A többi gabonafélétől eltérően tartalmaz aszkorbinsavat, amit a köznyelvben C vitaminként ismerhetünk
  • Kiemelkedő a kalcium, a magnézium és a vas tartalma, és ezek hasznosulása is

Érdekesség:

  • háztáji kertekben is jól lehet  termeszteni, mert nem kell vele foglalkozni, nagyon jól tűri a szárazságot és ellenáll a legtöbb kártevőnek

Túrógombóc a la köles amarant bundában a fruktóz- és tejmentes diéta szerint – recept a blogról

  • kölesgombóc_1.jpg1 bögre köles
  • 2 bögre növényi tej (zab/rizsital)
  • csipet só
  • 2 evőkanál xilit/nyírfacukor, vagy 4 ek. szőlőcukor
  • 1 vanília rúd kikapart belseje
  • pici olívaolaj

Ha kész a köles, gombóckákat formázunk belőle, és belehempergetjük az amarantba. A kész gombócokat a legkisebbeknek felkockázhatjuk és leönthetjük növényi tejjel, aki laktózmentes diétán van, meglocsolhatja egy kis laktózmentes joghurttal/ tejföllel, amibe előzőleg akár egy kis fahéjat, vaníliát is keverhetünk (édesszájúaknak egy kicsit lehet még édesíteni ezt is).A kölest átmossuk, majd egy kis olívaolajon megpirítjuk, hozzáöntjük a tejet, hozzáadjuk a sót, a cukrot, a vaniliarúd kikapart belsejét, az egészet megkeverjük, és felforraljuk. Forrás után takaréklángra tesszük, és lefedve kb. 20 perc alatt puhára főzzük. 

 

———————————————————

Forrás: http://www.hazipatika.com/taplalkozas/zoldseg_gyumolcs/cikkek/amarant_az_aztek_ritualek_novenye/20100223132818

A blog lehetőséget biztosít vendég szakértőknek, hogy az oldal témájához kapcsolódó írását, cikkét, fotóját, videóját megjelentesse, azonban ezek jogszerűségét és valódiságtartalmát az oldal szerkesztőjének nincs módjában leellenőrizni, ezért az ebből eredő károkért a szerkesztő semmilyen felelősségre nem vonható! Amennyiben viszont az említett bejegyzések sértik valakinek vagy valakiknek az érdekeit, megfelelő írásos indok alapján a bejegyzést a szerkesztő kijavítja vagy igény esetén törli! A fentiek a bejegyzésekhez fűződő hozzászólásokra is vonatkoznak!.

A szerzői jogokról: http://goo.gl/yq5bFG

———————————————————

További amarantos receptek a blogon:

Tej és  és cukormentes amarantkása babáknak

amarantkása.jpg

Amaránt a müzliben

müzli.jpg

Sonkás amarántos zabtallér

sonkás amarántos zabtallér.jpg

Légies sütőtök-amarantos császárzsemlék

sutotokos_amarantos_zsemle_3.jpg

Amarántos vaníliás kalácstorta

amarantos_kalacs.jpg

Mivel könnyű és nagyon változatos a felhasználása, ezért nagyon sok amarántos receptet találtok a blogon, ide kattintva.

Hozzászólások

Az alábbiak is érdekelhetnek:

Ha tetszett, oszd meg másokkal is! -> Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page